Wersja do druku

Avatar użytkownika
Stara Gwardia
i systemy igieł. Nie wiem, teraz w wersji nie tylko chyba związane z uniwersalnością nowych igieł tzw. "jedynką" bo te są teraz niby i do naszych starszych maszyn,i owerlocków made Łucznik.
***************************************************************************************
Wybór igły to sprawa ogromnego znaczenia dla poprawnego szycia maszynowego, a zarazem jedno z najczęściej zadawanych nam pytań. Nie jest trudno pogubić się w gąszczu tajemniczych oznaczeń cyfrowo-literowych poszczególnych opakowań. Niby tylko igła - ale która? Jaka igła pasuje do mojego modelu maszyny?


Jaka igła będzie pasować do mojej maszyny?
Sprawą najbardziej podstawową interesującą nas przy wyborze igieł jest dowiedzenie się, z jakim typem igieł współpracuje dana maszyna. Obecnie większość sprzedawanych modeli posiada igły z kolbą półpłaską. Aby to sprawdzić, wyjmij igłę i sprawdź, czy jej część, która zwykle tkwi wewnątrz maszyny, jest spłaszczona z jednej strony. Jeżeli tak- świetnie! Do twojego modelu będzie pasować większość igieł, które znajdziesz na rynku. W starszych modelach może się zdarzyć, że pasujące igły będą miały kolbę zaokrągloną z każdej strony- wtedy musimy zaopatrzyć się w igły z kolbą okrągłą.


Kiedy wymienić igłę w maszynie do szycia?
Igły należy wymieniać dość często, nawet jeśli na oko nie wykazują oznak zużycia. Szacuje się, że już po około 8 godzinach ciągłej pracy standardowa igła może tracić na jakości. Uszkodzenie jej to jeden z najczęstszych problemów, które może sprawiać maszyna do szycia - skutkuje najczęściej przepuszczaniem ściegów, niszczeniem materiału lub zrywaniem nici. Możesz samodzielnie sprawdzić, czy igła wciąż nadaje się do użytku, wykorzystując sprawdzony sposób naszych babć i mam - po prostu wbij ją kilka razy w naprężoną pończochę. Jeżeli haczy i robi „oczka”- trzeba się jej pozbyć.

Dlaczego warto dobrze dobrać igłę?
Dzięki odpowiednio dobranej igle nasza praca na maszynie staje się łatwiejsza i przyjemniejsza. Po pierwsze, odpowiednio dobrana igła minimalizuje zniszczenia materiału, takie jak zaciąganie go czy uszkadzanie oczek w przypadku dzianiny i wchodzi w niego możliwie najmniejszym otworem, dzięki czemu szwy wyglądają lepiej, są mocniejsze i nie rozchodzą się w nieestetyczny sposób. Po drugie, dzięki temu, że igła łatwiej przechodzi przez materiał, odciążany jest silnik maszyny, który może używać mniejszej siły do swojej pracy. Twoja maszyna z pewnością odwdzięczy Ci się za to dłuższą żywotnością! Dodatkowym plusem jest przy tym fakt, że przy użyciu właściwej igły spada głośność jej pracy.

Te dziwne cyferki
Na opakowaniach igieł można zobaczyć oznaczenia literowo-cyfrowe odnoszące się do systemu, do którego przynależą. Sposób oznaczania igieł nie zawsze jest spójny w przypadku różnych producentów, choć można wyróżnić pewne prawidłowości lub najczęściej stosowane symbole. Ogromna większość domowych maszyn do szycia współpracuje z igłami w systemie 130/705H (dla maszyn domowego użytku to dokładnie to samo co igły 15x1 lub HAx1 – oznaczenia stosowane są zamiennie), jednak można też napotkać igły produkowane w innych systemach, na przykład: 206x15, Singer 2020 czy PFx130.


Igły 130/705H-ZWI to podwójne igły standardowe, 130/705H-ZWIHO – igły standard podwójne ze skrzydełkiem, 130/705H-DRI - potrójne, 287WH/1738 - z okrągłą kolbą.

Igły SUK posiadają okrągły czubek z kulkowym zakończeniem. 130/705H-SUK stosowane są do jersey’u oraz dzianin o średnim i luźnym splocie. 130/705H-S – bardziej smukłe igły kulkowe o odrobinę szerszym zastosowaniu, 130/705H-S ZWI – podwójne.

Pozostałe oznaczenia, które można spotkać najczęściej to:
SPI - igły do tkanin o gęstym splocie
R- igły do standardowych tkanin
LR (lub LL) - igły przeznaczone do skóry.
J- igły przeznaczone do jeansu.
Q- igły do patchworku i pikowania (można spotkać się z określeniem quilting)


Rodzaj
Przeważnie producenci dodają również informację, do jakich dokładnie tkanin i jakiego sposobu szycia poleca daną igłę. Przykładowo igły do dzianin posiadają zaokrąglony czubek, za pomocą którego rozsuwają włókna szytej tkaniny jednocześnie nie niszcząc jej.
Igły do patchworku i pikowania (quiltingu) są smuklejsze i bardziej spłaszczone, co pozwala im pracować bliżej chwytacza i bardziej precyzyjnie, bez przepuszczonych ściegów. Dobrze sprawdzają się również przy obszywaniu dziurek na guziki.
Igły do haftu natomiast posiadają czasami większe oczko, dostosowane do szycia grubszymi nićmi hafciarskimi.
Igły do jeansu możemy stosować również do innych wytrzymałych materiałów- są one z reguły grubsze, mocniejsze i ostrzejsze, dzięki czemu nie łamią się podczas pracy, a efekty szycia są bardziej estetyczne.
Igły produkowane specjalnie do szycia skór kończą się nie czubkiem, a ostrzem, które ma za zadanie przecinać skórę, aby wbijać się w nią gładko i szybko.


Grubość
Igłę należy również zmienić przy rozpoczynaniu pracy z innym rodzajem materiału, niż do tej pory. Generalną zasadą, którą stosujemy, jest dobór jak najcieńszej możliwej igły do danego materiału, czyli im cieńszy materiał, tym cieńsza powinna być zastosowana igła oraz nić i odwrotnie - im grubszy jest szyty przez nas materiał, tym grubsza będzie pasująca igła oraz nić.
Igłami, które najczęściej nazywane są „uniwersalnymi” są igły o rozmiarze 90, jakkolwiek możemy również dowolnie dopasowywać igły do grubości materiału w zakresie od 60 do nawet 120. Oznaczenie grubości igły to najczęściej Nm - oznacza to, że na przykład średnica igły 70 to 0,60 mm.

Rozmiary 60/70- najcieńsze i najbardziej delikatne tkaniny, gęsto tkany jedwab, batyst, krepa,
Rozmiar 80 – cienka bawełna, lekkie materiały wełniane, satyna,
Rozmiar 90 –bawełna średniej grubości, cienki dżins, strecz,
Rozmiar 100– dżins, drelich, gruba wełna, cordura,
Rozmiar 110 i więcej – bardzo grube materiały, płaszcze, skóra.

Nici
W wyborze nici odpowiednich do szytego projektu obowiązuje podobna zasada - im cieńszy materiał oraz igła, tym cieńszą dobieramy do nich nić. Powinna ona swobodnie przesuwać się w oczku igły, zapewniając odpowiednie naprężenie i zaczepienie w materiale. Większość sprzedawanych nici to nici średniej grubości, odpowiednie dla średniej grubości materiałów i igieł. Warto zwrócić uwagę na fakt, że niektóre nici mogą nie sprawdzić się w szyciu przy pomocy maszyny, gdyż naprężenie podczas przechodzenia przez chwytacze i prowadniki jest większe niż przy szyciu ręcznym. Dlatego najlepsze efekty daje użycie nici specjalnie przeznaczonych do szycia maszynowego.
(Producenci polscy Łucznik)
************************************************************************************************
________________________________________________________
Nie ma rzeczy niemożliwych. Są tylko bardzo nudne i czasochłonne.

Zaloguj się aby napisać odpowiedź.