Wersja do druku

6 stron: < 1 2 3 4 5 6 >

Avatar użytkownika
Stara Gwardia
Przede wszystkim dziękuję wszystkim o pomoc i zachęcam do udzialania kolejnych porad.
Konstrukcję uszyłam i zamieściłam na moim wątku, ale może bardziej logiczne będzie wklejenie zdjęć tutaj.

Wychodzę z założenia, że trzeba się postarać nie zrobić błędu na żadnym etapie tworzenia tej konstrukcji, natomiast potem trzeba wziąć poprawkę, że rysowaliśmy model uśredniony, od którego każda sylwetka będzie trochę odstępować. Odstępstwa opisano na stronach 156-159. Mój przypadek to chyba sylwetka zbyt wyprostowana, czyli rysunek 138. Ten rysunek i opis jest dla mnie niejasny. Gdybym znalazła w innej książce lub w internecie inny opis/rysunek tego przypadku, to może potrafiłabym go przeprowadzić. Wydaje mi się, że do konstuowania rękawa będę mogła przejść dopiero po ustaleniu wysokości ramion i ewentualnego pogłębiebia pachy. Trzeba cos zaradzić na przesunięcie na plecy szwu na ramionach.

Załączone obrazy

Obrazy zostały zmienione. Kliknij przycisk 'Opublikuj' aby zapisać te zmiany!
Przód Plecy Bok prawy Bok lewy
Avatar użytkownika
Świeżynek
Moim zdaniem szew na ramieniu za bardzo idzie do tyłu,a więc skrócenie przodu,a wydłużenie tyłu.Chyba bym skróciła zaszewki na biust.
Avatar użytkownika
Stara Gwardia
Natalio,
Widzę, że się spóźniłam z postem. Nie próżnowałaś. :)
Mimo tego zamieszczam moje przemyślenia dotyczące opisu i rysunku zgodne ze stanem mojej wiedzy w dniu dzisiejszym. Mam nadzieję, że przemyślałam wszystko poprawnie.

1. W moim przypadku 28 wypada powyżej 26 i co teraz?
Tak może być. Przeczytaj punkt 9 na stronie 54.

2. Przy założeniu, że 28 u mnie jest powyżej 26, to oś zaszewki środkowej przodu należy poprowadzić od 26 do dołu bluzki i oś ma być równoległa do linii 11-40?
Tak. Ma być równoległa. Prowadzi się linię od punktu 28.

3. Jeszcze punkt 53. Czy punkt 53 wypada w miejscu gdzie linia pomocnicza poprowadzona z 50 do 10a przecina oś zaszewki środkowej przodu?
Tak.

4. Na stronie 59 w pierwszej kolumnie, w połowie strony jest napisane: "Głębokość zaszewki bocznej (w domyśle zaszewki bocznej przodu) jest jednak mniejsza od głębokości zaszewki środkowej (pod gorsem) o 0,5 cm." Rozumiem, że jest to błąd i zamiast 0,5 cm powinno być 1 cm. Na stronie 60 jest napisane "Zaszewka boczna jest płytsza o 1 cm od zaszewki środkowej".
Nie, nie ma tu błędu. 1cm = 4,2cm - 3,2 cm, czyli 1cm równa się zaszewce przodu minus zaszewka boku. Wyliczając wartość zaszewki bocznej odejmujemy stałe 0,5cm. Gdybyś zamiast luzu 3cm dała luz 4cm lub 2cm, obliczenia wyglądałyby inaczej i różnice między zaszewkami wynosiłyby 1,2 cm lub 0,7cm po odjęciu tego 0,5cm. (Sprostowanie: różnica wynosi 1cm, a nie, jak błędnie napisałam wyżej 1,2cm czy 0,7cm - wyjaśnienie w moim poście niżej).

Jeśli chodzi o zaszewkę przodu, jeśli narysowana jest w taki sposób, jak na rysunku 39 ze strony 56, wtedy punkt 28 (najwyższy punkt gorsu) równa się punktowi 26.
Podstawą są poprawnie zdjęte miary, a potem wyliczenia.

Fides


--- Ostatnio edytowane 2013-09-08 23:41:12 przez Fides ---

--- Ostatnio edytowane 2013-09-17 08:21:59 przez Fides ---

--- Ostatnio edytowane 2013-10-18 05:22:20 przez Fides ---
Avatar użytkownika
Stara Gwardia
Pisze z tabletu, przepraszam nie umiem cytowac. Mam watpliwosci do pkt 4 powyzej. Dla czego przyjelas 0.5 i piszesz ze jest to wartosc stala? To moje b.powazne pytanie nie znam zupelnie wytlumaczenia? Z opisu raczej nic takiego nie wynika? Tzn. Ja nic takiego nie znalazlam. Co prawda musze przyznac ze Hanus w wielu miejscach pisze cos takiego:
Dodajemy/ odejmujemy x,y,z cm bez wytlumaczenia skad wlasciwie biora sie te wartosci, co dla mnie jest bardzo irytujace. Jestem scislowcem, i branie z sufitu, pewnych miar, w ksiazkach ktore pretenduja do miana podrecznikow...
Chodzi mi tez i o to, ze proporcjonalnie odejmujac ten przykladowy 1 cm , jako wartosc stala, mniej ujmiemy w przypadku osoby tezszej, a wiecej szczuplej.
A jesli ktos jest szczuply, ale z wydatnym biustem? Wtedy takie odejmowanie wartosci "stalej", bez wyjasnienia skad sie ona bierze, neguje caly wyklad!
Co do dopasowywania, mam gdzies schematy/rysunki jak poprawia sie typowe wady gotowego wykroju, ale o ile pamietam to nie bylo polskie wydawnictwo, postaram sie jutro poszukac.
Jesli ktos zna odp. Na moje pytania, to bede bardzo wdzieczna. O ile umiem zrobic dobry wykroj spodnicy, o tyle komercyjne bluzki zdecydowanie lepiej na mnie leza niz taka , ktora probowalam sama narysowac.
________________________________________________________
pozdrawiam,
Anna

Avatar użytkownika
Stara Gwardia
Robiłam konstrukcję wg Hanus. :) Ciężko mi włączyć się do dyskusji, bo z numerkami nie jestem na bieżąco.

Ja jestem właśnie szczupła z wydatnym biustem, musiałam sobie sama wyliczyć wartość zaszewki gorsowej, wykreśliłam ją geometrycznie i potem wyliczyłam właściwy ułamek. Według Hanus głębokość zaszewki gorsu wynosi 1/6 połowy obwodu gorsu a u mnie wyszła 1/4 :)

Odkopię swojego muslina i zobaczę, jak dokładnie mi wyszło ze szwem ramieniowym, bo w sumie był to jedyny mój problem, rękawa jeszcze nie konstruowałam, bo się bałam :D
________________________________________________________
Avatar użytkownika
Stara Gwardia
Dla czego przyjelas 0.5 i piszesz ze jest to wartosc stala? To moje b.powazne pytanie nie znam zupelnie wytlumaczenia? Z opisu raczej nic takiego nie wynika? Tzn. Ja nic takiego nie znalazlam.
Nie wymyśliłam ani nie przyjęłam 0,5 cm znikąd. Też chciałabym zrozumieć, dlaczego Autorka napisała w swojej książce 0,5 cm, a nie np. 0,8cm i z czego to wynika? Jeśli chodzi o słowo: "stałe" - określiłam 0,5cm jako stałe na podstawie informacji ze strony 60. (Taki ze mnie samozwańczy "ekspert".)
Wyjaśnię dlaczego tak sądzę i jednocześnie sprostuję poprzedni mój post.
Obliczamy zaszewkę przodu (strona 59). Do tego momentu wszystkie 4 zaszewki mają z obliczenia taką samą wartość (z przodu mamy 4 zaszewki: dwie środkowe i dwie boczne). Od bocznych odejmujemy po 0,5cm, a do środkowych dodajemy po 0,5cm. Różnica zatem pomiędzy zaszewkami na połowie przodu wynosi 1cm. Tak wywnioskowałam z opisu.

Fides


--- Ostatnio edytowane 2013-09-09 03:28:28 przez Fides ---

--- Ostatnio edytowane 2013-10-18 05:23:57 przez Fides ---
Avatar użytkownika
Stara Gwardia
Jeśli chodzi o zaszewkę przodu, jeśli narysowana jest w taki sposób, jak na rysunku 39 ze strony 56, wtedy punkt 28 (najwyższy punkt gorsu) równa się punktowi 26.



--- Ostatnio edytowane 2013-09-08 23:41:12 przez Fides ---
Fides, proszę rozwiń tę myśl. Nie wiem w jakim przypadku punkt 28 równa się punktowi 26.
Avatar użytkownika
Stara Gwardia
Oglądam rysunki u Hanus i zdałam sobie sprawę, że popełniłam jeden błąd. Przenosząc zaszewkę gorsową na linię boku nie obniżyłam linii ramienia przodu o 0,5 cm jak nakazuje autorka na str. 70. Ale to jeszcze nie rozwiązuje problemu, bo linia ramienia opada mi na plecy o co najmniej 1 cm.
Avatar użytkownika
Stara Gwardia
Nie jestem Fides, ale "oblozylam sie " literatura fachowa, bo sama chcialam znalezc jakies odp. na te pytania; i to mi wynikalo z przeczytanej lektury:
Hanus stosuje te swoje "dodatki" dosc dowolnie. Raz tak, a raz siak. Bez zadnego logicznego wytlumaczenia skad one sie biora. Byc moze z ...praktyki, ale w podreczniku wypadalo by o tym wspomniec.
W/g Hanus jesli punkt 26 wyznaczamy jako 1/2 szerokosci gorsu (gors mierzymy) od pkt 9; a punkt 27 jest wyznaczany z przeniesienia z tylu odcinka 5 centymetrowego oznaczonego jako 13-19 =okreslonegp w tekscie jako "proporcjonalna odleglosc zaszewki na lini ramienia od podkroju szyi" czyli miara wzieta z ...powiedzmy doswiadczenia,
a odleglosc puktu 28 od 27 wynika wg autorki z wyliczenia, to mamy ..pomieszanie z poplataniem. W kazdym razie ja poleglam.

Teoretycznie jest mozliwe ze te punkty wypadna w dokladnie tym samym miejscu.
Ale dalej pozostaje dla mnie tajemnica skad biora sie te wszystkie "dodatki" u Hanus.

W ksiazce B.Ignatowskiej "Szycie moim hobby " znalazlam dosc szegolowe wyjasnienie ktore moze sie okazac przydatne tj, pisze ona iz konstrukcje robi sie przy pomocy miar mierzonych , tzw. pochodnych, przy czym podaje te pochodne, jak i wzor na "sprawdzanie", czy dobrze wyliczylismy odcinki. Sa tez tabele dodatkow luzowych.
Moge zeskanowac i wkleic.

Co do samego dopasowania juz zrobionego wykroju, ktory w praktyce zle lezy.
Jest to pokazane na obrazkach, tyle, ze nie wiem ktora z "opcji" bylaby najbardziej przydatna:
poprawiamy ramiona i: opcje
opadajace
kwadratowe
waskie i szerokie. Patrzac na fotografie, chyba chodzi o "opadanie". Jesli ktoras z tych bylaby Ci pomocna -to wkleje. Pochodza z ksiazki "The perfect fit" A practical guide to adjusting patterns for a professional finish. ISBN 1-84543-058-1


P.S.
Bardziej systematyczny wyklad konstrukcji, jest chyba w ksiazce autorstwa Ryszarda Kowalskiego "kroj odziezy damskiej" ; oparty na wyliczeniach w/g tzw, systemu Millera.
________________________________________________________
pozdrawiam,
Anna

Avatar użytkownika
Stara Gwardia
Robiłam konstrukcję wg Hanus. :) Ciężko mi włączyć się do dyskusji, bo z numerkami nie jestem na bieżąco.


Moge wkleic skan, ale na podanym powyzej blogu jest dokladna kopia tego rysunku ktory stosuje Hanus, z poprawiona numeracja.
________________________________________________________
pozdrawiam,
Anna

6 stron: < 1 2 3 4 5 6 >

Zaloguj się aby napisać odpowiedź.